logo_ADBergueda
  • Data i hora oficials:
  • 12:15:12 - 22/05/2018
Ets a: Inici > Projectes >
Comparteix:     Enviar:   Imprimir:  

EMbleMaTiC - Muntanyes Emblemątiques del Mediterrani

MED - EMBLEMATIC - PEDRAFORCA

PERQUÈ & COM

PASSAT

El 2013 vam començar amb la creació d'una xarxa internacional d'EMM (xarxa de muntanyes mediterrànies emblemàtiques)

Es va crear a l'octubre de 2013 per actors de tota Europa, reunits al Canigó (França) per compartir la seva ambiciosa xarxa. Aquesta Xarxa es va iniciar sota la iniciativa de tres zones rurals de França, Grècia i Bulgària que treballen en el marc dels programes locals Leader (finançats pel  Fons Agrícola Europeu del  Desenvolupament Rural).

Aquesta creació es va veure motivada per la voluntat d'abordar reptes comuns específics:

• Preservar els valors patrimonials d'amenaces endògens i exògenes.

• Compartir experiències positives i bones pràctiques.

• Augmentar el reconeixement internacional.

Els socis van decidir utilitzar el terme EMbleMatiC per caracteritzar l'experiència associada a la naturalesa única i excepcional dels territoris de les seves muntanyes i crear una carta comuna que resumís els seus valors comuns i els seus sis criteris emblemàtics comuns.

 

PRESENT

El 2015, vàrem crear un projecte de cooperació Interreg MED per al període 2016-2019

L'associació es va expandir el 2015 amb noves muntanyes identificades; compartint temes comuns en relació amb les concentracions desequilibrades de flux turístic i confirmant la seva voluntat de proposar un nou posicionament per a la seva política de desenvolupament turístic. El programa Interreg MED va proporcionar el marc perfecte per a aquesta nova ambició compartida i el resultat exitós de l'avaluació va donar l'oportunitat d'implementar el projecte EMbleMatiC.

L'objectiu general del projecte EMbleMatiC és crear i provar una nova oferta turística, radicalment diferent i basada en les característiques de les muntanyes implicades i oferir una alternativa a les tradicionals vacances al mar.

Els objectius estratègics del projecte són:

• Reequilibrar les concentracions de fluxos turístics entre el mar i la muntanya, allargar la temporada i millorar les rendes econòmiques dels territoris.

• Construir i experimentar una oferta turística “slow” situada a la zona muntanyosa costanera de l'interior (per la creació de 9 ecoinineraris basats en les singularitats emblemàtiques de cada territori)

• Millorar el reconeixement internacional de les nostres singularitats: les accions de comunicació compartida ho han de permetre

 

FUTUR

Després de 2019 la xarxa hauria d'evolucionar       

Si l'avaluació del nostre treball resultés positiva, més muntanyes que satisfessin els nostres criteris podrien unir-se a la xarxa per evolucionar les seves polítiques turístiques.


QUAN I ON

 

EL 2013...

Es va iniciar la xarxa de muntanyes emblemàtiques del Mediterrani sota la iniciativa de tres zones rurals a França (Canigó), Grècia (Olympus) i Bulgària (Pirin) que treballaven en el marc dels seus programes locals LEADER. Utilitzant aquest innovador mètode de desenvolupament local que permet als actors locals desenvolupar una àrea utilitzant el seu potencial de desenvolupament endogen, la xarxa va ampliar-se amb dues muntanyes més poc després de la creació; Pedraforca (Espanya) i Sainte-Victoire (França).

 

EL 2014...

Els socis inicials van continuar amb la implementació de les accions del projecte finançat per Leader. Mentrestant, el Massís del Canigó va inventariar les muntanyes potencials que podrien participar a la xarxa.

 

EL 2015...

noves muntanyes van ser convidades a una reunió preparatòria a Sainte-Victoire: es va crear l'associació EMbleMatiC del programa Interreg MED. Durant aquesta reunió es van definir els problemes comuns i els desequilibris territorials, es van destacar els valors compartits i els models de desenvolupament turístic desitjats, i també es van presentar i discutir èxits i bones pràctiques.

 

DEL 2016 FINS AL 2019...

El projecte se centrarà a qualificar les Muntanyes Emblemàtiques Mediterrànies com a destinacions costaneres d'excel·lència.

 

COBERTURA GEOGRÀFICA...

Del projecte EMbleMatiC. Consta de nou muntanyes de cinc països: totes tenen una forta connexió amb el mar Mediterrani i la seva costa.

A França -  Canigó i Sainte-Victoire
A Grècia -
 Olympus i Ida (Psilorotis-Crete)
A Itàlia -
 Etna i Gran Sasso
A Espanya - Pedraforca (Catalunya) i Serra de Tramuntana (Mallorca)
A Albània - Cika

QUI SOM

 

L'associació inclou deu socis de cinc països; nou organitzacions locals d'actuació en nou muntanyes diferents i una universitat.

LLISTA DE SOCIS

- Syndicat Canigó Grand Site/Mountain Canigó/França  

- Métropole d’ Aix Marseille/Mountain Ste Victoire/França

- Development agency of Berguedà/Mountain Pedraforca/Espanya

- Consell de Mallorca/Mountain Serra de Tramuntana/Espanya

- Gal Terre dell’Etna e dell’Alcantara/Mountain Etna/Itàlia

- Gal Gran Sasso Velino/Mountain Gran Sasso/Itàlia

- Pieriki Anaptixiaki/Mountain Olympus/Grècia

- AKOMM-Psiloritis/Mountain Psiloritis (Ida)/Grècia

- Himara Municipality/Mountain Cika/Albània

- CETT-UB/Barcelona Escola de Turisme, Hoteleria i Gastronomia/Espanya

 

QUÈ FEM

 

INICIALMENT

S'identifiquen 3 tipus d'assignatures relacionades amb les concentracions de fluxos turístics desequilibrats:

• GEOGRÀFICA: platja i cim / zona costanera de l'interior

• TEMPS DEDICAT: a curt termini / llarg termini - estiu / hivern (pics de temporada)

• ECONÒMIC: absència de rendes econòmiques per a les zones costaneres de l'interior

 

QUÈ ENS VA PORTAR A FER-HO

 

PROPOSAR UNA NOVA MODALITAT DE CONCEBRE EL TURISME PER CANVIAR LA SEVA POSICIÓ:

• Crear i provar una oferta de turisme RÀDICALMENT DIFERENT, basada en les singularitats de les nostres muntanyes, situades a l'interior i que complementaran l'oferta tradicional de vacances a la platja.

Aquesta oferta combinarà la valorització i la protecció dels nostres espais naturals amb una forma més sostenible de gestionar els fluxos turístics que impliquen actors locals i habitants.

 

PER SEGUIR

Els socis del projecte van adoptar l'enfocament modular de cooperació Interreg MED per configurar el projecte al voltant de tres "mòduls", corresponents a diferents fases d'una intervenció pública, a saber:

• Una fase D’ESTUDI, amb el desenvolupament d'estratègies i polítiques centrades en un estudi en profunditat de la nostra dimensió EMbleMatiCa, creant un marc metodològic operatiu, aplicant-lo a cada territori i un informe d'estudi global per a la xarxa de muntanyes emblemàtiques del Mediterrani.

• Una fase TESTOS, per implementar projectes pilot, centrant-se en un breu màrqueting que proporciona el marc de referència comú per a la implementació d'eco-itineraris únics per a cada soci

• Una fase DE TRANSFERÈNCIA, per capitalitzar els resultats a nivell transnacional, centrant-se en una guia de transferència d'ecoinineraris i en una referència de qualitat per a les muntanyes emblemàtiques  del Mediterràni.

 

QUÈ ACONSEGUIM

 

ELS NOSTRES DELIVERABLES CLAU

Per a la nostra fase d’estudi

• un marc metodològic comú per a la caracterització de la "dimensió emblemàtica" de cada territori amb un enfocament participatiu (però també una forma d'apreciar l'elegibilitat de les futures muntanyes per unir-se a la xarxa)

• un estudi en profunditat de la dimensió EMbleMatiC de les destinacions turístiques dels nostres territoris.

 

Per la nostra fase testos

• Un estudi  de màrqueting per a un producte de “slow tourisme”emblemàtic a la zona de muntanya costanera del Mediterrani.

             El soci CETT aprofitarà els resultats de l'estudi per reduir-los en un marc de referència compartit més operatiu per a cada soci que iniciï la seva pròpia acció pilot.

• Creació de 9 eco-itineraris turístics “slow”  EMbleMatiCs: cadascun desenvolupa la dimensió emblemàtica específica de cada territori associat, tot incloent els elements emblemàtics comuns que figuren en l’estudi de màrqueting.

 

Per la fase de transferència

• Una referència de qualitat per a la xarxa EMM (EMbleMatiC Mediterranean Mountains), com a destinacions costaneres d'excel·lència.

• Una guia de transferències per a la implementació de l’eco-itinerari per a les Muntanyes Emblemàtiques del Mediterrani com a destinacions costaneres d'excel·lència.

           El seu propòsit serà difondre les lliçons apreses i proporcionar recomanacions pràctiques

 

Per les nostres accions de comunicació

 Una marca paraigües compartida basada en el nostre enfocament turístic sostenible i responsable

 Eines de comunicació comuns (pòsters, vídeos, guies ...)

 

Per la gestió del projecte

 Eines comunes de seguiment i informació per a la gestió del projecte d'acord amb la metodologia definida i les pautes del programa.

 

 CONSULTA LA WEB DE EMBLEMATIC

 

 

 

 

Data i hora de la darrera actualització d'aquest contingut: 20/02/2018 - 11:15:11

Butlletí digital - Vols Informació dels cursos, ofertes de formació ocupacional i l'agenda d'activitats a la bustia de correu? apunta't-hi

Agčncia de Desenvolupament del Berguedą

Plaēa Sant Joan, 16, 08600 Berga

Tel. 93.824.77.00

E-Mail: agencia@adbergueda.cat

Agčncia de col·locació autoritzada pel ministeri de Treball i Seguretat Social amb el Nśm. 0900000138

Amb la col·laboració de